Dorothée Wortelboer Dorothée Wortelboer specialiseerde zich na een klassieke balletopleiding in renaissance- en barokdans, de dansstijlen van de 15e tot ver in de 18e eeuw. Zij is werkzaam als dansdocent, choreograaf en uitvoerend danser en is artistiek leider van het professionele dansensemble Folia en de amateurdansgroep Fiori di Folia. Dorothée heeft uitgebreide research gedaan – en doet dat onophoudelijk – naar het oorspronkelijke materiaal dat uit de renaissance- en barokperiode is overgeleverd en heeft dansboeken geschreven en CD’s geproduceerd in nauwe samenwerking met een aantal vooraanstaande barokmusici.
Zij werkt sinds enkele jaren nauw samen met de in Engeland wonende barokdanser en choreograaf Ricardo Barros.

Als gastdocent is zij werkzaam in vele West- en Oost-Europese landen alsmede in Australië. Een van haar speciale projecten is de coaching van Capella Iuvenalis, het renaissancekoor van Nieuw Vocaal Amsterdam: de kinderen zingen renaissancemuziek en voeren tijdens hun concerten dansen uit de 15e en 16e eeuw uit. In mei 2017 behaalde dit ensemble van kinderen en jong-volwassenen een eerste prijs summa cum laude op het prestigieuze Europese Muziekfestival voor de Jeugd te Neerpelt, België.

Recente evenementen waarbij Dorothée als artistiek leider, choreograaf en/of researcher optrad zijn o.a. Galliard’s Pan and Syrinx, een kleine barokopera samen met Diletto Musicale, het orkest van het Gronings Centrum voor Oude Muziek en Dans (2010); een lezing/demonstratie over één van de dansen van Lambranzi tijdens de Barokdans Conferentie georganiseerd door Jed Wentz, gevolgd door een neerslag hiervan in een artikel voor Dans Magazine; een theaterdansproductie met haar amateurdansgroep Fiori di Folia: E pur si muove!, gebaseerd op de bevindingen en het karakter van de astronoom Galileo Galilei (2009). Samen met Ensemble Fortuna en Fiori di Folia maakte zij een voorstelling met 15e eeuwse dans en muziek voor het Reincken Festival 2011. Samen met Ricardo Barros danste zij in februari 2015 in Groningen in Carnaval in Venetië, een zeer geslaagde productie van het Centrum voor Oude Muziek&Dans. Voor de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden verzorgde zij in 2016 twee lezing/demonstraties, respectievelijk tijdens de zomercursus Muziek en de cursus Filosofie en kunst in de renaissance.

Dorothée maakte de choreografie voor Marco Beasley’s nieuwste project Il Labirinto d’Isabella, rond muziek en dichtkunst aan het hof van Isabella d’Este, dat in oktober 2016 in Wittenberg (Duitsland) in première ging. De voorstelling zal in augustus op het programma van AMUZ in Antwerpen staan.

Onlangs heeft zij samen met de Witrussische klaveciniste Tatsiana Khaleva en de Italiaanse violonespeler Severiano Paoli het ensemble Setado! gevormd. Deze twee jonge barokmusici kregen hun opleiding aan het Conservatorium in Groningen. De première van hun programma Standards uit het ‘Real Book’ van Renaissance en Barok: de hits van toen – nu gespeeld en gedanst zal eind oktober plaatsvinden in het kerkje van Klein Wetsinge, een bijzondere locatie dichtbij de stad Groningen (zie Agenda).